At planlægge et bryllup er en meget stor ting. Specielt hvis det er ens eget, da der også er en masse følelser indblandet i det. Det er en af livets allerstørste begivenheder og man kan hurtigt komme til at miste overblikket over de mange ting der skal være styr på, når den store dag kommer. Når I sidder i bilen på vej hen til kirken skal alting være klar sådan at i bare kan slappe af og nyde dagen. Her vil jeg komme med en guide til hvordan i kommer bedst i mål med jeres store dag.

Noget af det vigtigste er at man skal være i god tid med planlægningen. Det kan godt være at man tænker ”så lang tid kan det da heller ikke tage”, men det kan det. Der vil dukke uforudsete ting op, ting i må ændre grundet budgetter osv. Og nu vi er ved budgetter, så er det noget af det første i skal kigge på når i beslutter jer for at i skal giftes. I skal blive enige om hvad i har lyst til at bruge på brylluppet sådan at, i har dette at arbejde ud fra når, i skal til at kigge på detaljerne. Et bryllup kan sagtens holdes forholdsvist billigt, men det kan selvfølgelig også blive rigtig dyrt. Hav altid med i tankerne at i med stor sandsynlighed kommer til at overskride budgettet en smule.

Her kommer en huskeliste, og hvornår i bør krydse de forskellige ting af. Alle bryllupper er selvfølgelig unikke og forskellige, så dette er mere en general liste, så kan man selv tilføje hvad man synes mangler eller fjerne hvad man ikke skal bruge. Efter listen vil jeg komme med eksempler på hvordan man kan mindske budgettet.

Et år inden brylluppet

  • Beslut jer for en dato og bestil tid i kirken eller på rådhuset
  • Lav en gæsteliste
  • Bestil fotograf til billeder og evt. også video.
  • Book tid hos frisør og evt. stylist
  • Book musik og underholdning.
  • Hvis du vil tabe dig op til brylluppet skal i gang nu.
  • Kørsel til og fra kirken
  • Book serveringspersonale
  • Bestil mad og evt. kok
  • Book stedet hvor festen skal være.
  • Planlæg og book en evt. bryllupsrejse
  • Overnatning til bryllupsnatten

 

6 måneder før

  • Bestil bryllupskage.
  • Bestil kjolen
  • Book tid til prøveopsætning hos frisøren
  • Udvælg og kontakt den person i gerne ser som toastmaster.
  • Find alle adresser til invitationerne
  • Lav selv/bestil invitationer
  • Vælg og kontakt forlover/bestman og brudepiger.
  • Send invitationer ud.

3 måneder før

  • Bestil dekorationer, buket, knaphulsblomster mm.
  • Lav en ønskeseddel
  • Udfyld og send ægteskabserklæring via borger.dk
  • Tjek gyldighed af pas (til evt. bryllupsrejse)
  • Bestil om nødvendigt visum (til evt. bryllupsrejse)
  • Forbered evt. navneskifte
  • Læg en tidsplan for dagen og send til toastmasteren
  • Planlæg vielsen sammen med præsten
  • Øv brudevalsen
  • Køb tøj og sko til brudgom
  • Køb vielsesringe og bestil evt. indgraveringer.
  • Køb accessoires til bruden
  • Bestil tid til prøvelægning af makeup
  • Bestil manicure/pedicure og ansigtsbehandling.
  • Bestil tid til kjoletilretning

2 måneder før

  • Begynd på bordplanen (Dette kan tage rigtig lang tid og være noget af et puslespil)
  • Find location for Jeres bryllupsbillede efter kirken
  • Lav bordkort
  • Lav og bestil evt. sanghæfter til kirken
  • Andre tryksager det også skal på plads: Menukort, program for dagen mm.
  • Køb drikkevarer, hvis de ikke skal købes på feststedet

 

1 måned før

  • Afhold polterabend
  • Lav endelig gæsteliste og bordplan (nu skulle i gerne vide hvem der kommer)
  • Få tilrettet brudekjolen
  • Gå dine brudesko til; husk skiftesko til dagen
  • Oplys det endelige antal gæster til feststedet
  • Gennemgå vielsen med præsten eller borgmesteren
  • Hent vielsesringe hos guldsmeden
  • Send prøvelsesattest til kirkekontoret
  • Køb en gæstebog og skriveredskaber (det er rigtig hyggeligt at have sidde minder bagefter)
  • Tjek op på aftalerne med frisør og makeup
  • Hæv penge, til leverandører, der skal afregnes kontant
  • Hent kjolen og prøv tøjet en sidste gang
  • Forbered velkomsttale samt takketale til Jeres gæster
  • Gennemgå festen med feststedet og andre leverandører
  • Print og øv Jeres taler
  • Gennemgå dagen med toastmasteren

Dagen før bryllupsdagen

  • Aflevere festprogram til festlokalet og personalet
  • Pak en taske med skiftetøj til dagen derpå
  • Dæk borde og placer bordkortene
  • Sørg for at blomsterpynten er klar til festlokalet og kirken
  • Tjek op på om kagen er klar
  • Hæng tøjet parat og pak hårpynt der skal med til frisøren

 

Hvis jeres budget ikke er stort og i gerne vil spare lidt så er der forskelligt man kan gøre. Bryllupsfotografen kan udskiftes med en i familien i syntes er dygtig til at tage billeder. I kan evt. tage ud inden og prøve nogen ting af. I stedet for en kok eller mad bestilt udefra kan i lave det selv, eller bede alle gæster om at medbringe noget forskelligt til en stor buffet. Det samme gælder selvfølgelig for bryllupskagen. I kan lave så meget som muligt selv, invitationer, menu, bordkort, pynt osv. Det kan også være rigtig sjovt at sidde og fifle med, mens man glæder sig til den store dag. Der er mange muligheder for steder at holde sit bryllup, alt fra et dyrt bryllup på et slot eller et hotel, til et lidt mindre dyrt bryllup i et forsamlingshus, og den helt billige udgave kan være at holde det hos jer selv, eller en bekendt. Hvis brylluppet holdes i sommer halvåret kan man leje et stort telt til haven og holde sit bryllup der. Man kan evt. få en veninde til at stå for hår og makeup, dette er også noget man kan øve mange gange inden dagen, man kan selvfølgelig også gøre det selv, det andet er bare hyggeligere.

 

Det vigtigste man skal huske på er at dette er en meget speciel dag, og skal gerne være lige som i drømmer om. Selvfølgelig kommer man til at gå på kompromis med nogen ting, men hvis man er i gang i god tid kan man stadig få en helt fantastisk bryllupsdag.

Rigtig god fornøjelse.