For mange mennesker er dagens første måltid kaffen, og en klassisk samtale på jobbet lyder noget i denne stil:  “Du ser lidt træt ud her til morgen?” “ja, jeg nåede heller ikke at få min morgenkaffe før jeg skulle ud af døren”. Kaffe er nu også en fin start på dagen, men den skal nødig stå alene.

Mange voksne danskere spiser ikke morgenmad, som faktisk er dagens vigtigste måltid, fordi det regulerer resten af dagens forbrænding og lægger bunden til vores sult- og mæthedsfornemmelse resten af dagen. Overvægt, træthed og meget stor eller meget lille sult i løbet af dagen skyldes i mange tilfælde noget så simpelt som mangel på ordentlig morgenmad.

Hvad skal så være kaffens partner til at begynde dagen på?

Brød eller ej

Mange forbinder rundstykker med en god start på dagen, og de kan også være festlige ved søndagsbordet, hvor de endda ofte følges ad med wienerbrød. Rundstykker har ligesom toastbrød ikke meget næring, stort set ingen vitaminer, og der er ikke meget maven kan arbejde med.

Der er selvfølgelig også forskel på brød, og trods hvedeforskrækkelse er majoriteten af danskerne ikke allergiske overfor dette meget gamle kornprodukt, og det kan anbefales at gå efter brød med nogle kerner eller blandinger af forskellige melsorter og så holde øje med sukkerindholdet. Der er meget sukker i de mange af de færdige fødevarer vi køber, også i brødet. Suppleres en mad eller en grovbolle med et stykke frugt er vi til gengæld ude i en rigtigt fin start på dagen, som de fleste kan overskue både at tilberede og indtage.

Klassikeren

Er man ikke den store brødfan, er der en række andre muligheder for et godt morgenmåltid, der ikke kræver alverden. Vi kender klassaikeren havregryn med mælk og det er unægteligt noget af det sundeste du kan begynde dagen med. Både havre og mælk har en række gode egenskaber, der giver en god mavefornemmelse og mæthedsfornemmelse.

For sundhedens og for smagens skyld kan man vælge at skære et æble, en pære eller anden frugtfavorit i tern og lægge det ovenpå grynene. Frugten kan også spises ved siden af. Der er en række af gode varianter over dette måltid, der kan eksempelvis også drysses lidt rosiner eller anden tørret frugt på toppen for at gøre havregrynene lidt mere snacky. Husk, at hele sundhedsfidusen i klassikeren havregryn med mælk falder til jorden, hvis du drukner måltidet med sukker.

Pas på med sukkeret

Nogle mennesker vælger at holde maven i gang ved at spise forskellige surmælksprodukter og det er både en god idé og samtidig en fælde, da mange mennesker vælger yoghurt med et højt indhold af sukker. Sukker er ikke godt for tarmene og maven. De gode egenskaber, yoghurten har for fordøjelsen, kommer ikke til at slå igennem, da sukkeret så at sige trækker mere ned, end yoghurten i sig selv trækker op i dette regnestykke. Til gengæld er klassiske surmælksprodukter, særligt med fremdyrkede bakteriekulturer rigtigt gode for maven.

Både mælk og yoghurt er en let adgang til kalk, men skulle man af den ene eller anden grund ikke have lyst til at indtage mælkeprodukter er der mange gode alternativer som eksempelvis sojamælk, mandelmælk og havremælk. Indenfor disse, skal du dog som forbruger igen være opmærksom på, at der tilsættes sukker, særligt i mange sojaprodukter. Ovenpå yoghurten eller i mælken kan vi som bekendt have havregryn, men der er også en lang række andre herlige produkter på markedet.

Problemet med mange af de myslier og morgenmadsprodukter vi finder på supermarkedernes hylder er, at de er badet i sukker. Her må man igen finde tålmodigheden frem og simpelthen læse ingredienslisten bag på pakken. Husk, at jo mere der er af en ingrediens, jo længere fremme står den på ingredienslisten. Hvis du f.eks. køber et hvedebrød, vil hvede være den første ingrediens på listen osv.

Gør det selv og gør det enkelt

Den bedste løsning er næsten altid at lave tingene selv. På den måde får du det som du vil have det samtidig med, at du har kontrol over, hvad der egentligt er i den mad du spiser. Bag nogle gode boller og smid en håndfuld kerner eller hakkede nødder i samtidig med, at du skaber en god farve med revet gulerod, der også har den effekt, at brødet ikke tørrer ud helt så hurtigt.

Bager du meget ad gangen, kan du fryse bollerne og tage den mængde du har brug for dagen efter ud af fryseren om aftenen. Mysli er også herligt at lave selv, og når du har fundet de gryn, nødder, tørrede frugter og flager, du gerne vil have skal være ekstra mysliagtige, rister du alt andet end den tørrede frugt ved svag varme på en stegepande med ca. 2 tsk. honning til 300 gram. Det er en markant reduktion af sukkerindholdet i andre mysliprodukter og det smager himmelsk. De tørrede frugter tilsættes den afkølede mysli, som hældes i en beholder.

Der er mange andre gode bud på sund og nærende morgenmad, men det er vigtigt, at du ikke skal stå og bage, riste mysli og på andre måder være uoverskueligt overskudsagtig hver eneste dag, for det er den sikre vej til at droppe morgenmaden igen.

 

Morgenmadsrådene er altså

  • Spis morgenmad
  • Spis et stykke frugt
  • Hold øje med sukkeret
  • Drik et glas vand
  • Keep it simple