Select Page

Dit barns musikalske sprogøre

Dit barns musikalske sprogøre

Der er lavet en del undersøgelser og forskningsforsøg, der tager afsæt i hvad musik gør ved os mennesker.

Disse forskellige forsøg viser med al tydelighed, at lysten til at udtrykke sig gennem musik, sang og dans er en medfødt størrelse, der styrker hele mennesket.

Man mener faktisk at rytmesansen er vores sjette sans. At vi fødes med en naturlig glæde ved rytmer, og at babyer bedre forstår musiske udtryk end sproglige.

Syng til din baby i stedet for at tale, og I vil opnå en meget større kontakt.

Den melodiøse klang og tonerne du laver, er et lettere ”sprog” at forstå for en nyfødt, end ord og talesprog.

 

Babyer – uanset hvor i verden de fødes, har ligget i mors mave, siden starten af deres liv. De har kunne høre fra de var 18 uger gamle, og har afkodet melodien og rytmen i det sprog de har lyttet til.

De har over hovedet ikke forholdt sig til de ord der er kommet, men udelukkende toneleje, melodi, rytme og klang.

Denne afkodning gør, at ufødte børn lærer sprogets særpræg allerede før de fødes. Det giver dem en sprogmusikalsk forkodning, der gør det lettere at lære at tale….når den tid kommer.

Samtidig har de et naturligt tilhørsforhold til dem der taler med den samme melodi og rytme i sproget. De hører altså allerede fra fødslen til i gruppen…og det er jo ret smart.

I verden

Sprog rundt omkring i verden er helt forkelligt opbygget. Nogen sprog har en markant og i vores øre skarp eller hård klang, mens andre sprog er bløde og syngende.

Sprog der skiller sig meget ud fra vores eget, virker særprægede og underlige, ganske enkelt fordi vores musikalske forkodning har lært noget helt andet end det nye og anderledes.

Vi kan næsten synes at andre sprog er lidt latterlige, fordi de både rytmisk, tonemæssigt og sprogligt ligger så langt fra vores eget, at vi ganske enkelt ikke forstår den mindste smule af det.

Dialekter

Men vi behøver ikke kikke længere væk end vores danske dialekter.

Hvis man er vokset op med én dialekt, kan andre dialekter lyde temmelig fjollede, og vi kan næste have en forhåndsindstilling til, at hvis man taler sådan så er man også lidt dum.

Fynboer er naive og godtroende. Københavnere er storsnudede og karlsmarte. Kommer du fra sydsjælland så har du på ingen måde opfundet noget. Nordjyder er dumme og forstår ikke helt så meget som alle vi andre. Sønderjyder er bondske og uoplyste. Bornholmere er virkelig nogen sære nogen. Midt/Vestejyder er langsomme og nogen krejlere hele bundtet….sådan lidt hurtigt forklaret.

Vi synes alle sammen selv, at vores egen dialekt er den rigtige, og de andre er forkert på den. Og det er ganske enkelt fordi vi synger vores sprog forskelligt.

Nogen afrikanske sprog slår klik med tungen som vi slet ikke kan lave.

Asiatiske sprog er autoritære og har en meget markant melodi.

Nordmænd synger deres ord helt vildt meget.

Tysk er et hårdt og dikterende sprog. … osv.

Vi har alle sammen en opfattelse af andres måde at tale på, ganske enkelt fordi vi er blevet sprogmusikalsk kodet fra starten.

Musikalsk intelligens

Hvis man har en veludviklet musisk intelligens, så har man lettere ved at lære fremedsprog. Det er ganske enkelt fordi man hurtigere kan afkode melodien og rytmen i sproget.

Hvis du er trænet i at lære nye melodier. At synge og vel at mærke synge forskellige typer sange og melodier. Hvis du er trænet til at lave sjove og anderledes rytmer, så er du også hurtigere til at lære at tale og forstå et fremmed sprog.

Dit øre er nemlig i forvejen tunet ind på at afkode melodi, rytme og klang i det nye.

Lær børnene det

Vi giver altså vores børn der skal vokse op i en multietninsk verden, et fortrin hvis vi synger, spiller og laver rytmer sammen med dem…. hver dag.

Vi bør derfor sætte sang og rytmer på dagsordnen fra før børn fødes, og hele vejen op gennem livet, og jeg mener faktisk HELE livet.

Når vi synger, danser og spiller musik frigives der endorfiner i vores hjerne, som er vores naturlige lykkepille.

Vi hører til i gruppen.

Vi deltager på lige fod.

Vi har en social samhørrighed, der sætter spor lang tid efter den musikalske oplevelse er færdig.

Morgensang på arbejdspladser burde være obligatorisk…..det er det faktisk nogen steder.

Jeg synger altid morgensang på de kurser jeg afholder. Det skal være sjovt. Det skal være musisk og det skal være fælles. Hvis jeg kan få kursisterne til at grine til hinanden, at klappe i takt, at sætte lidt bevægelse på, at lære noget nyt, at mærke det boble, så har jeg startet min kursusdag optimalt, og det sætter spor længe ind i de kommende timer.

Hvis jeg mærker opmærksomheden dale, ja så er der ikke andet for end at komme op at stå, og synge en sang igen….Al sang starter nemlg med en bevægelse. Helt præcist starter det med at du trækker vejret. Men derefter skal din mundmotorik i gang, med at danne ord og hvis du også kan danse lidt eller bare vugge lidt fra side til side, så er du kommet langt.

 

Vi bør synge sange og spille melodier og rytmer fra de andre verdenshjørner, for gennem musisk forståelse kommer menneskelig forståelse, og forståelse for forskelligheder.

SÅ :   SYNG , SPIL ,   og DANS MED DIT BARN – det er aldrig for tidligt at starte.

Dette indlæg er skrevet af Inger Kiørbye Bertelsen der også arbejder professionelt med børn og musik på nodebook.dk

About The Author

Kulturnet Redaktionen

Redaktionen bag Kulturnet.dk arbejder utrætteligt på at gøre Kulturnet til Danmarks bedste side inden for kultur

Leave a reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

OPDATERINGER PÅ E-MAIL
Hvis du kan lide vores artikler så tilmeld dig her og få gratis opdateringer på e-mail!
Tak for din tilmelding

Ud at se verden?

Free WordPress Themes, Free Android Games