Guide til den søvnløse – sådan sover du bedre om natten

Annonce

Tusindvis af danskere har problemer med søvn. Selvom at søvnen burde være en naturlig del af livet, så er der mange der kæmper en hård kamp hver eneste nat. En dårlig søvn efterlader dig ikke blot med en umættelig træthed, den kan faktisk også have negative effekter på både dit mentale og dit fysiske velvære.

Her får du en guide til, hvordan du kan tage kampen op imod søvnløsheden. 

Føler du dig tilpas i din seng?

Selvom at problemer med søvnen ofte kan skyldes indre faktorer, så er der også visse ydre faktorer der kan have stor indflydelse på søvnrytme og hvor god hvile man får om natten.

Vi sover omtrent 26 år af vores liv, og skal vi hver nat nøjes med en seng, som vi ikke er tilfredse med, så er det spild af år og liv. En dårlig seng kan både have en negativ indvirkning på din krops helbred, men er din seng decideret ubehagelig at ligge i, så kan det også have indflydelse på hvor godt du sover.

De bedste senge er ikke nødvendigvis de dyreste. Det er snarere de senge der opfylder dine specifikke behov og ønsker. Nogle mennesker foretrækker en hård og fast seng, mens andre mennesker næsten finder det umuligt at sove hvis sengen ikke er helt blød.

Sover du dårligt, så kan det i høj grad være en god idé at overveje hvilken indvirkning din seng kan have på dette problem, og måske rådføre dig med en professionel om hvilken slags seng der måske passer til din fysik.

En god seng behøver heller ikke at koste en bondegård, og man kan jævnligt finde plausible udsalg, hvor der findes kvalitetsfulde senge til gode priser. 

Stress af inden sengetid

Selvom at sengen og støj ude fra gaden kan have en betydning for ens søvn, så er der også en lang række indre faktorer der kan påvirke søvnmønstret.

Vi lever i en hektisk verden, hvor stress er blevet en folkesygdom. Lider man af stress eller lever man til dagligt et travlt og dynamisk liv, så kan det nogle gange være svært at falde til ro, når det er tid til at sove.

Hjernen har brug for hvile, og kører den på højtryk lige inden sovetid, så kan det være svært at få den ned på et niveau som tillader søvn. Derfor er det vigtigt at man rydder listen for opgaver et par timer inden man skal sove. Man bør undgå at gå direkte fra de daglige opgaver til sengen. Både kroppen og hjernen skal helst have en overgangsperiode, hvor de affinder sig med at dagen er slut. 

Skærmtid er ikke godt for alle

Langt størstedelen af alle mennesker her i landet ser gerne fjernsyn eller kigger på deres computer inden de skal i seng. Dette kan virke beroligende for nogen, mens det for andre mennesker faktisk kan have den modsatte effekt. 

Nogle mennesker finder det afslappende at se en film eller et afsnit af en serie inden de skal sove, da de på den måde kobler af og lukker alle dagligdagens bekymringer ude. 

Men hjernen bliver faktisk også stimuleret af de ting vi ser i fjernsynet, og bliver den overstimuleret, så bevæger den sig væk fra søvnen. Hvis man er et af de mennesker der faktisk bliver mere vågen af at se på en skærm, så bør man måske erstatte sofatiden med Netflix eller HBO med lidt let læsning, en kop te eller måske lidt sagte musik. 

Hvad der virker for den enkelte i forhold til en god søvn kan variere fra person til person, og det handler ganske enkelt om at finde den bedste løsning der matcher ens personlige behov.

Hvis du kunne lide det du læste har vi fundet disse indlæg som du måske vil synes om:

Pudebetræk

Pudebetræk

Der findes sandsynlig ikke et dansk hjem uden puder. Puder er for os både lig med hygge, god komfort og lækker indretning. Dog er det

Seng 160x200

Seng 160×200

Soveværelset er et af de vigtigste rum i hjemmet. Det er her, vi hviler os og lader op til en ny dag. Derfor er det

Boxmadras 80x200

Boxmadras 80×200

Boxmadrassen er én af de mest populære sengetyper, og den kan anvendes hos mange forskellige personer og par. Det er en flot, enkel og praktisk

Skummadras

Skummadras

Er du på jagt efter en ny skummadras? Og har du problemer med at finde frem til det rette valg? Så kan din søgen stoppe

Topmadras 120x200

Topmadras 120×200

Er den gamle topmadras ved at være en smule slidt? Eller har du brug for et blødt og lækkert sidste lag på din nye seng?

Sengesæt

Sengesæt

Er det på tide at vælge et nyt sengesæt? Så er vi klar med alt den hjælp, du har brug for. Vi guider dig frem

Seng 140x200

Seng 140×200

Det kan være svært at finde den perfekte seng. Man kan hurtigt komme til at synes, at en enkeltmandsmodel bliver træng, og mange har ikke

Springmadras 120x200

Springmadras 120×200

Hvis du allerede kender madrastypen og størrelsen (120×200), er du faktisk nået meget langt i din søgen efter en ny seng. Med denne guide vil

Springmadras 90x200

Springmadras 90×200

Er det på tide at skifte springmadrassen ud i din seng på 90×200 centimeter? Vi er klar med den nødvendige hjælp. Sengemarkedet er blevet virkeligt

Kontinentalseng

Kontinentalseng

Skal du ud og investere i ny seng, findes der et væld at muligheder – og det kan ofte være svært at navigere rundt i,

Seng 120x200

Seng 120×200

Er det på tide at skifte sengen ud? Så vil vi gerne hjælpe dig. Igennem denne guide kan du læse om de forskellige overvejelser, du

Økologisk sengetøj

Økologisk sengetøj

De fleste af os bruger omkring 8 timer på søvn i døgnet – og endnu mere, når man er barn. Derfor er det naturligvis også

Skummadras 80x200

Skummadras 80×200

Er det på tide at udskifte madrassen i soveværelset? På gæsteværelset? Eller på børneværelset? Så er en skummadras faktisk et ret godt valg, selvom det

Topmadras 160x200

Topmadras 160×200

Er du på jagt efter en topmadras i størrelsen 160×200, der kan øge din komfort? Så vil vi gerne hjælpe dig. Vi ved, hvor vigtigt

Madrasser 160x200

Madrasser 160×200

Sover du godt om natten? Hvis ikke er det måske tid til at skifte madrassen ud. Her på siden vil vi gerne hjælpe dig med