Guide til den søvnløse – sådan sover du bedre om natten

Annonce

Tusindvis af danskere har problemer med søvn. Selvom at søvnen burde være en naturlig del af livet, så er der mange der kæmper en hård kamp hver eneste nat. En dårlig søvn efterlader dig ikke blot med en umættelig træthed, den kan faktisk også have negative effekter på både dit mentale og dit fysiske velvære.

Her får du en guide til, hvordan du kan tage kampen op imod søvnløsheden. 

Føler du dig tilpas i din seng?

Selvom at problemer med søvnen ofte kan skyldes indre faktorer, så er der også visse ydre faktorer der kan have stor indflydelse på søvnrytme og hvor god hvile man får om natten.

Vi sover omtrent 26 år af vores liv, og skal vi hver nat nøjes med en seng, som vi ikke er tilfredse med, så er det spild af år og liv. En dårlig seng kan både have en negativ indvirkning på din krops helbred, men er din seng decideret ubehagelig at ligge i, så kan det også have indflydelse på hvor godt du sover.

De bedste senge er ikke nødvendigvis de dyreste. Det er snarere de senge der opfylder dine specifikke behov og ønsker. Nogle mennesker foretrækker en hård og fast seng, mens andre mennesker næsten finder det umuligt at sove hvis sengen ikke er helt blød.

Sover du dårligt, så kan det i høj grad være en god idé at overveje hvilken indvirkning din seng kan have på dette problem, og måske rådføre dig med en professionel om hvilken slags seng der måske passer til din fysik.

En god seng behøver heller ikke at koste en bondegård, og man kan jævnligt finde plausible udsalg, hvor der findes kvalitetsfulde senge til gode priser. 

Stress af inden sengetid

Selvom at sengen og støj ude fra gaden kan have en betydning for ens søvn, så er der også en lang række indre faktorer der kan påvirke søvnmønstret.

Vi lever i en hektisk verden, hvor stress er blevet en folkesygdom. Lider man af stress eller lever man til dagligt et travlt og dynamisk liv, så kan det nogle gange være svært at falde til ro, når det er tid til at sove.

Hjernen har brug for hvile, og kører den på højtryk lige inden sovetid, så kan det være svært at få den ned på et niveau som tillader søvn. Derfor er det vigtigt at man rydder listen for opgaver et par timer inden man skal sove. Man bør undgå at gå direkte fra de daglige opgaver til sengen. Både kroppen og hjernen skal helst have en overgangsperiode, hvor de affinder sig med at dagen er slut. 

Skærmtid er ikke godt for alle

Langt størstedelen af alle mennesker her i landet ser gerne fjernsyn eller kigger på deres computer inden de skal i seng. Dette kan virke beroligende for nogen, mens det for andre mennesker faktisk kan have den modsatte effekt. 

Nogle mennesker finder det afslappende at se en film eller et afsnit af en serie inden de skal sove, da de på den måde kobler af og lukker alle dagligdagens bekymringer ude. 

Men hjernen bliver faktisk også stimuleret af de ting vi ser i fjernsynet, og bliver den overstimuleret, så bevæger den sig væk fra søvnen. Hvis man er et af de mennesker der faktisk bliver mere vågen af at se på en skærm, så bør man måske erstatte sofatiden med Netflix eller HBO med lidt let læsning, en kop te eller måske lidt sagte musik. 

Hvad der virker for den enkelte i forhold til en god søvn kan variere fra person til person, og det handler ganske enkelt om at finde den bedste løsning der matcher ens personlige behov.

Hvis du kunne lide det du læste har vi fundet disse indlæg som du måske vil synes om:

Gør det nemt at dele idéer

Annonce I virksomheder, klubber og organisationer er fællesskabet og samarbejdet ofte enormt vigtigt for at man oplever vækst og succes. Ved at trække på alle