Kom i form igen efter ferien – 3 gode råd

kom i form efter ferien

1 uge siden |  0 comments  |  Rejser

Hvis du er som vi danskere er flest sidder du sikkert lige nu og Googler hvordan du kommer i form efter ferien. En ferie hvor der måske har været lidt for mange is, lidt for lidt motion, og generelt bare lidt for meget, nå ja, ferie.
Vi har her fundet 3 gode råd til hvordan du kommer i form igen efter ferien:

Vent ikke til ferien er slut

Det første råd er i virkeligheden lidt et snyderåd, for det handler om at du slet ikke skal vente til ferien er slut før de begynder at arbejde på din form. Ferien er nemlig det helt perfekte tidspunkt at begynde at træne på. Du har ikke arbejdets stress eller den forjagede hverdag, vejret er godt og stemningen som regel høj.
Og når du nu alligevel laver noget andet end du plejer kan det jo lige så godt være at bevæge kroppen lidt.
Det betyder ikke at du skal holde igen med at spise og drikke som du ellers ville gøre i ferien – spis den daglige is, put ekstra marinade på grillen og nyd livet som du ellers ville gøre, men prøv også at få rørt dig lidt hver dag. Det kan være alt fra et par armbøjninger om morgenen, lidt ekstra vild leg med børnene, en løbetur eller måske en romantisk aftengåtur med kæresten.
Uanset hvad du kan finde overskud til så begynd på det allerede mens ferien er i gang – så bliver det meget nemmere at holde ved når hverdagen starter igen.

Træn derhjemme

Den største udfordring ved nye træningsvaner er at man ændrer for meget i sin hverdag – f.eks. ved at begynde til fitness. Man får det simpelthen ikke gjort oven i al den anden hverdag der starter, og så ender man derhjemme på sofaen med dårlig samvittighed og et ubrugt fitnesskort.
Tricket er derfor at begynde at træne på en måde så du laver så lille en ændring i din hverdag som muligt. Du får et par ideer her:
  • Start morgenen med at tage så mange armbøjninger du kan, efterfulgt af en planke så længe du kan. Det giver en god start på morgenen, og tager ikke mere end 5 minutter.
  • Køb en motionscykel til at have stående i et hjørne i stuen. Er du rigtig frisk står du 20 minutter tidligere op og tager en tur, men ellers kan du også køre på den om aftenen foran fjernsynet.
  • Gå en aftentur (gerne med din partner hvis du har sådan en) på en halv time frem for at se endnu et afsnit af en ligegyldig serie. Det er sundt for kroppen, men faktisk også humøret.
  • Download en af de mange 7-minute-workout apps der findes og brug dem dagligt eller i hvert fald 3 gange om ugen.
  • Begynd at cykle til arbejde frem for at tage bilen eller toget.

Ovenstående var bare et par eksempler til inspiration – mulighederne er mange, så det gælder bare om at være kreativ.

Sundhed er en livsstil – ikke et quick-fix

Sidst men ikke mindst skal du huske på at din generelle sundhed og form skal være en livsstil frem for et quickfix. Det vil sige at du skal stræbe efter at komme til at leve et liv hvor din kondition måske nok dipper lidt i ferien da du spiser mere usundt end normalt, men ellers ikke bliver påvirket synderligt.
Sørg derfor for at de ændringer du går i gang med at implementere nu hvor ferien er slut er nogen der kan holde, ikke bare indtil næste ferie starter men i bedste fald resten af livet.
Så bliver det meget nemmere at komme i form – både på kort og på lang sigt.

EFTERLAD EN KOMMENTAR :

RELATEREDE ARTIKLER :

Spice Tour – Kom tæt på krydderierne på Zanzibar

  • Kulturnet.dk
  • 0 Comments
  • 9 måneder siden

Snorkling ved Mnemba bringer dig tæt på fisk og koraller

  • Kulturnet.dk
  • 0 Comments
  • 9 måneder siden